Attila atya gondolatai

Nem szeretem az állóvizet, mindig keresek magamnak kalandot. Nyáron Németorszagban helyettesítettem és sok erdekes dolog törtent velem. Az évközi mókuskerék nem ennyire érdekes, de azért előfordul ilyenkor is kaland. A világról is van véleményem. Akit erdekel, mi, itt elolvashatja.

HTML

Friss topikok

Linkblog

2010.02.24. 15:50 Mikrobi

A jó borospohár

A múltkor ittam egy kis bort az ebédhez. Riedel pohárból. A bor már egy ideje már nyitva volt, de furcsállottam, hogy mosogatószivacs szaga van. Az attól elvileg nem lehetne. Pörgettem, forgattam, de csak büdös maradt. Elővettem a másik poharat és áttöltöttem abba. Abban nem volt büdös. Nyilván koszos volt a szivacs, amikor mosogattam és hiába öblítettem el, a szaga benne maradt. Ennyit számít egy jó pohár.

Az ember az ízlelőbimbóival csak négy ízt tud érezni: édeset, sósat, savanyút és keserűt. A grillcsirke, vagy egy jó bor "íze" valójában az illata miatt van. A szánkból az illatok átmennek az orrunkba, így együtt érezzük az alapízeket és a millió illatot.  A jó bort is meg lehet inni whiskey-s pohárból, műanyag pohárból, de akkor nem lehet érezni a bor ízét. Persze az ABC alsó polcáról vett boroknak, amiket csak a címkéje különböztet meg egymástól, nincs is ízük, azt akár gyomorszondán keresztül is lehetne engedni. Az alkoholmennyiség bejut a szervezetbe, kész. Aki sosem szeretné a bor ízét megismerni, ne költsön pohárra.

A jó borhoz viszont jó pohár dukál. A jó pohár talpas, hogy ne ott kelljen fogni, ahol át kéne nézni rajta (hiszen a jó bor szép is) és hogy ne melegítsük fel a kezünkkel. (Ezért olyan rövid a konyakospohár szára, azt pont úgy kell megfogni, hogy ez ember tudja melengetni az italt.) De attól, hogy a pohár talpas, kristályból van, szépen metszett, drága, még nem biztos, hogy borfogyasztásra is alkalmas. A bort forgatni kell, hogy minél nagyobb területen érintkezzen a levegővel, így a büdös bomlástermékek eltávozzanak belőle, a finom illatok meg összegyűljenek a pohárban. Az egyenes aljú pohár ezért nem jó. A kifelé szélesedő harangú pohár sem, mert abból minden illat azonnal kimegy. Az a jó pohár, amelyiknek gömbölyű az alja és szűkül a szája. Ha jó nagy a kelyhe, az is hasznos, bár én ormótlannak tartom a félliteres poharakat.

A Riedel az egyik legjobb borospohármárka (én igen kedvezményesen jutottam hozzá a Bországgyűlésen), csináltak mindenféle típusú borhoz külön poharat. A fenti tapasztalatom után el is hiszem, hogy a megfelelő pohárból finomabb a bor. De jóval olcsóbban is lehet kapni borélvezésre alkalmas poharat. Még csak kristályból sem kell, hogy készüljön, egyszerűen gömbölyű aljú, szűkülő szájú talpaspohár legyen.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://attilaatya.blog.hu/api/trackback/id/tr551786958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása