Attila atya gondolatai

Nem szeretem az állóvizet, mindig keresek magamnak kalandot. Nyáron Németorszagban helyettesítettem és sok erdekes dolog törtent velem. Az évközi mókuskerék nem ennyire érdekes, de azért előfordul ilyenkor is kaland. A világról is van véleményem. Akit erdekel, mi, itt elolvashatja.

HTML

Friss topikok

Linkblog

2010.08.25. 17:40 Mikrobi

Pszeudogrillparti és monstre zakuszkafőzés

Hozzájutottam vagy tíz kiló padlizsánhoz és némi pritaminpaprikához. Elhatároztam, hogy a két évvel ezelőtti, igen jól sikerült zakuszkafőzést megismétlem. A zakuszka egy örmény eredetű, de magyarok között leginkább Erdélyben ismert zöldségkrém. Kell bele padlizsán, paprika, paradicsom, de lehet bele tenni sárgarépát, babot -ahány ház, annyi szokás. Én egy erdélyi származású paptestvértől kaptam a receptet még évekkel ezelőtt, azt alakítottam saját céljaim szerint. Mivel csak felvágottra kenni terveztem ízesítőként, csak padlizsánt, paprikát és paradicsomot tettem bele. (Recept egyben a végén.)

Kölcsönkértem az egyik sekrestyésünk grilltűzhelyét, a másiknak meg a húsdarálóját (nekünk csak kézi van, ráadásul csöpög, ez most nagyon kevés lett volna). Ma reggel kiugrottam a Csarnokba vásárolni még egy-két hozzávalót. Az egyik standnál láttam, hogy a kapia paprika (az a gyönyörű piros) 138 Ft. Mármint darabja. A másiknál nem láttam kiírva árat, ezért megkérdeztem. Azt mondta a kis hölgy, hogy 150 Ft. "Mármint kilója?" - érdeklődtem. "Igen." "Nagyszerű, akkor kérek belőle két kilót." Erre bement a raktárba és onnan pakolt nekem tele egy szatyrot. Ahogy rátette a mérlegre, láttam, hogy folyik az egész. Mondom, "köszönöm, ezt inkább nem kérem. Ami itt elöl volt, az szép volt, ezt nem akarom." A hölgy elkezdett hepciáskodni, hogy "de ez ugyanaz", a társa ellenben vérbeli kereskedőként letorkollta és elém tette a ládát, hogy válogassak kedvemre. A hölgy még erőtlenül próbálkozott, hogy "300 Ft-os kapia paprika...", de a férfi ismét rászólt: "ne hisztizz már, klimaxolsz?". Így hát kedvemre válogathattam a paprikák között. Lehet, hogy tényleg ugyanaz volt az áru, lehet, hogy a rohadtakat nem válogatta volna nekem bele, de így tényleg azt kaptam, amit akartam. Végül 3 kilót vettem. 150 Ft-ért kilónként:-) Kértem még két kiló paradicsomot is, az láthatóan nem véletlenül volt 200 Ft, de mivel főzni terveztem, teljesen megfelelt. És abba se válogatott bele nekem a hölgy nagyon rohadtakat. Sőt, még vettem két kiló zöldpaprikát is (azt nem a zakuszkába). Meg a felvágottas standnál szalonnás kacsamájpástétomot 1200 Ft-ért és gombás felvágottat 1350-ért kilóját. Szóval nagyon megéri a Csarnokban vásárolni, nem feltétlenül sznobság.

Itthon már várt egy házaspár, keresztelési oktatásra jöttek. Kicsit elkéstem, de elnézték nekem, régi ismerősök voltak. Aztán 10-kor nekiálltunk Derrick felügyelővel zakuszkát készíteni. A huhogók persze egyből megjelentek (ahelyett, hogy lakkozták volna a parkettát a sekrestyében), hogy kevés lesz a faszén, de nem lett kevés. Kicsit nehéz volt begyújtani, de aztán szépen felizzott.

Minden hozzávalót szépen meggrilleztünk, kivéve a hagymát. Azt lereszeltük Derrick multifunkciós motoros húsdarálójával, pik-pak megvolt és alig sírtunk. Azt beledobtam másfél liter olajba, és amikor már a nagyja zöldséget megsütöttük, meghámoztuk, alágyújtottam.

A padlizsánt (rozsdamentes) acélkéssel hámoztam, ráadásul acélvillával szurkáltam meg sütés előtt, mégse barnult meg.

A paradicsom héja némi grillezés után ragyogóan lejött. A paprikákat elég nehéz volt grillezni, ha egy kicsit nem figyelt oda a Derrick, máris megégett. Én természetesen biztos nem égettem volna meg;-) A paprikákat kicsutkáztam és mindent ledaráltunk.

Mivel pár hete halászléfőzésnél egy háziasszony nagyon elámult, hogy milyen rendkívüli paprikacsutkázási technikám van, megosztom. Körbevágjuk a paprikát a csutkájánál, majd a csutkájától egy kicsit bevágjuk a hegye felé és a csutkáját kihúzzuk a lyukon az ere nagy részével együtt. Hát nem zseniális? Szerintem senkinek nem jutna eszébe rajtam kívül!

A darálás után már csak bele kellett önteni mindent a hagymába. Nem fért bele. Így aztán két fazékban főztük. Sóztam, borsoztam, babérlevelet is tettem bele. A fokhagymát kifelejtettem, ezért azt a főzés végén tettem bele (terv szerint együtt sütöttem volna a vöröshagymával). Sokáig főzni nem kell, hiszen a grillen már amennyire kell, a hőkezelést megkapja. Ilyen lett a végeredmény:

Amíg a zakuszka rotyogott, sterilizáltam az üvegeket. Már reggel elmosogattam őket és bepakoltam a sütőbe, most pedig bekapcsoltam. 150°C-ra állítottam, szép fokozatosan melegedett fel, egyik se tört el. Fogókesztűvel kivettem őket, beletöltöttem a fortyogó zakuszkát, a tetejére öntöttem egy kis forró tiszta olajat (csak úgy sercegett), majd rá a fedelét. Semmi tartósítószer, csak a steril kezelés, az olaj és a légmentes zárás. Az előző gyártmány két év múlva is éppolyan friss maradt, remélem, ez is sokáig jó lesz. Amikor az összes zakuszka eltűnt az üvegekben, felvittem őket és berámoltam a használaton kívüli ágyneműtartóba a jó meleg dunyhába. Ha kihűlt, a vákuum légmentesen rászorítja a fedőket és kész.

És ez maradt utána:

Hozzávalók (háziasszonyok számára):

  • 1 kg hagyma
  • 1 fej fokhagyma
  • 1 l étolaj
  • 5 kg padlizsán
  • 1 kg paradicsom
  • 8 kg pritaminpaprika és kapiapaprika
  • só, bors, babérlevél

Természetesn tök más arányban is teljesen jó lesz, én pl. olyan 8 kg padlizsánból, 2 kg paradicsomból és 4 kg paprikából csináltam. Férfiak, ne csináljatok problémát ebből!

2 komment

Címkék: főzés gasztronómia padlizsán grill zakuszka


A bejegyzés trackback címe:

https://attilaatya.blog.hu/api/trackback/id/tr92247282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pater Boddhiszattva 2010.09.07. 23:04:28

csumázni még gyorsabb és egyszerűbb, ha csak a hüvelykujjaddal benyomod a csuma szélét két három helyen és kitéped a száránál fogva a cuccot.

algabalga 2011.01.10. 09:52:15

Isteni finom, már én is ettem, de nagyon pepecselős. hasonlóan csumázom én is a paprikát. csak nem vágom le a végét.
Már rendszeres olvasód vagyok.
süti beállítások módosítása