Attila atya gondolatai

Nem szeretem az állóvizet, mindig keresek magamnak kalandot. Nyáron Németorszagban helyettesítettem és sok erdekes dolog törtent velem. Az évközi mókuskerék nem ennyire érdekes, de azért előfordul ilyenkor is kaland. A világról is van véleményem. Akit erdekel, mi, itt elolvashatja.

HTML

Friss topikok

Linkblog

2008.11.14. 18:51 Mikrobi

Marhaságok az Index papokról szóló cikkében

Ennyi baromságot egy rakáson még nem olvastam soha, egyetlen cikkben sem papokról. Ebben a cikkben Tomka Miklóst kérdezi Tóth-Szenesi Attila az utóbbi idők papokkal kapcsolatos botrányairól (amikről én is írtam). Tomka is sok hülyeséget mond, de azt hiszem, főleg a cikkíró értett félre sok mindent.

Először is tévedés, hogy a papokat 2-3-4 évente továbbhelyezik. Ez maximum a káplánokra vonatkozik, akiknél tényleg fontos, hogy több plébániát, közösséget is megismerjenek, mielőtt önállóak lesznek. Ha plébánosnak neveznek ki valakit, annak 2-3 év csak arra elég, hogy bedolgozza magát a plébániába, kiépítse a kapcsolatait, megszervezze a közösségeket. 2-3 év után esetleg elkéri magát, ha nem megy neki ott a munka. Inkább 5-10 évről kell beszélni, de ez átlag, ha valakinek jól megy a munka, 10 év a minimum.

Félreértés lehet, miszerint a papok a hétvégén hitoktatnak, temetnek. A vasárnapjuk valóban rámegy a misékre, gyóntatásra, esetleg vidéki papok szombat délelőtt tartanak hittanórát a városban tanuló kollégisták számára, az esküvők (nyáron) tényleg inkább szombat du. vannak, de ez minden. A temetések, hitoktatás, irodaidő, beteglátogatás  és minden egyéb munka mind hétköznap van.

Nem tudom, honnan veszi Tomka, hogy mostanában több papot szentelnek, mint ahányan meghalnak. Hirtelen nem tudok statisztikai adatokkal szolgálni, de gondolomra is többszöröse az évente meghaló papok száma az újonnan szentelteknek.

A protestáns lelkészek és papok "nyitottsága" a világ felé véleményem szerint nem a családos/"magányos" életmód közötti különbségben van, hanem abban, hogy a lelkész a közössége alkalmazottja, a pap pedig vezetője. A lelkésznek mindenképpen a hívei kedvében kell járnia, különben elbocsátják és keresnek egy hozzájuk kedvesebb lelkészt. A pap független tőlük, ezért nem kell senki kegyét keresnie. Ettől függetlenül sok pap személyisége nagyon nyitott, közvetlen: van, aki a mise végén kirohan a templom elé és minden hívővel még miseruhában kezet fog. (És minden más területen is ugyanilyen közvetlen.) Tapasztalatom szerint minden plébánián vannak olyan hívek, családok, akik keresik a papjuk társaságát, rendszeresen meghívják ebédre, vagy meglátogatják őket, közös programokat szerveznek vele. Ha egy pap él ezekkel a lehetőségekkel, annyi alkalma lesz a társas kapcsolatokra, hogy nem is tud minden lehetőséggel élni (munkája miatt, ami szintén az emberekkel való foglalkozás).

A papok fizetéséről, muhaha, Tomka nagyon szerényen írt. Lehet, hogy nem akarta elmondani az igazságot (hazudni csúnya dolog), de akkor legalább ne mondott volna semmit. Én se árulom el, mennyit keresek:-) (Mondjuk, nagyon vad elképzelése se legyen senkinek, tisztes középvezetői bérünk van.)

A papok képzése 6 évig tart és nem kollégiumban történik, hanem szemináriumban. Nincs lelki gondozó (az a kórházban van), hanem lelki igazgató (spirituális). Nincs osztályfőnök (az az általános és középiskolákban van), ellenben van prefektus, aki fegyelmi és tanulmányi elöljáró. Végül van rektor is, aki az egész intézmény vezetője. Mindhárman a szemináriumban laknak, így állandóan együtt vannak a kispapokkal. A következő mondatot egyszerűen nem is értem: "Előfordul, hogy a papként végzett diákot éretlennek találják még a hivatására. Ilyenkor elküldik világot látni, és érzékeltetik vele, akkor sem sértődnek meg, ha megnősül." Mit ért a cikkíró diák alatt? Ha a szemináriumba jelentkező diákot, akkor nem lehet pap. Ha pap, nem küldhetik el "világot látni", meg "megnősülni".

Megdöbbentő, hogy az Indexnél egyetlen hívő katolikus újságíró sincs, aki egyáltalán megértené, amit mondanak neki a katolikus dolgokról és azt úgy írná le, hogy ne tépje a haját mindaz, aki ismeri. Ennél még rosszabb, hogy akik olvassák, azok nagy része sincs tisztában a dolgainkkal és egy-egy ilyen cikk még nagyobb zavart csinál a fejükben.

8 komment

Címkék: index pap szeminárium cölibátus tomka miklós papképzés


A bejegyzés trackback címe:

https://attilaatya.blog.hu/api/trackback/id/tr9769237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szomba 2008.11.22. 23:35:08

A cölibátus feloldása valóban elképzelhető lehet a közeljövőben és nincsen teológiai akadálya?

Mikrobi 2008.11.23. 12:39:03

Az első kérdésre a válasz nem, a másodikra igen. Miben reménykedsz? Érdeked fűződik a cölibátus fakultatívvá tételéhez?;-)

szomba 2008.11.29. 13:06:55

hehe, azt nem hinném :)
egyszerűen csak kíváncsi vagyok, érdekel. még mindig nem teljesen világos, h az "igen" mire vonatkozott: arra, h igen, nincs teológiai akadálya, vagy hogy, de igen, van... bocs, ha értetlen lennék :)
egyébként hogy alakult ki a cölibátus a katolikus egyházban? kinek a nevéhez köthető, mikor és miért fogadták el és tartja magát ma is?
ha nincs kedved erről írni, hol tudnék ennek a témának utánaolvasni?
érdekem ugyan nem fűződik ezzel kapcsolatban semmihez, csak szeretném világosabban látni az okait egy számomra nem igazán természetes jelenségnek...

Mikrobi 2008.11.29. 13:37:16

A cölibátus kialakulása egy bizonyos Jézus nevű emberhez köthető, aki a családalapítás mellett gyakorlatilag mindenről lemondott, hogy az embereket jobban szolgálhassa, pedig a világ ura volt (és most is az). Az ő követői, bizonyos Péter, Pál és más ún. apostolok, valamint sokszázezer más ember élt ilyen életmódot az elmúlt 2000 év folyamán.
Az, hogy teológiai akadálya nincs a cölibátus eltörlésének, még nem azt jelenti, hogy teológiailag hülyeség és természetellenes. Ajánlott olvasmány: Fila Lajos: A szüzesség értelme

szomba 2008.11.29. 17:30:04

Az első bekezdésben leírtakkal tisztában voltam. (Bár úgy tudom, az apostolok közül néhánynak volt felesége...) A kérdésem inkább arra vonatkozna, hogy a cölibátus miért csak később (kora középkor...4. század??), és nem a kezdetekkor jelent meg az egyházban.
A második bekezdéssel kapcsolatban: hogy hülyeség nem írtam, biztos vannak előnyei (de szerintem hátrányai is, erre utaltam azzal, hogy számomra nem tűnik természetes dolognak - ez csak privát vélemény.) a könyvajánlót köszönöm!

Mikrobi 2008.11.29. 17:46:40

Pont azért említettem Péter apostolt, mert neki volt felesége. De elhagyta őt (vélhetőleg a felesége engedélyével), hogy Jézussal járhasson. Anyósa meggyógyítása az egyetlen utalás rá, hogy egyáltalán volt felesége.
A IV. századot azért szokták emlegetni, mert 306-ban volt az elvirai zsinat, ami először előírta. Mégpedig azért, mert ekkor már volt, aki nem tartotta be, ami korábban természetes volt. Tehát nem a "nagy szabadság"-ot szüntették meg.
Mindennek vannak előnyei és hátrányai is. Valamit valamiért...
Ami a cölibátus jövőjét illeti, bízzuk azokra, akiket érint. Mindig furcsa, amikor kívülről próbálják azokba belebeszélni, akik élik, hogy természetellenes az életformájuk.

szomba 2009.02.11. 18:24:09

erre visszatérve...
kisebb ellentmondást vélek felfedezni:
"306-ban volt az elvirai zsinat, ami először előírta. Mégpedig azért, mert ekkor már volt, aki nem tartotta be, ami korábban természetes volt."
és:
"Mindig furcsa, amikor kívülről próbálják azokba belebeszélni, akik élik, hogy természetellenes az életformájuk. "

ha olyan természetes, akkor miért kell(ett) kötelezővé tenni?
ráadásul, ezek szerint, a 3.sz.végén-4.sz elején épphogy a benne élők kezdték el nem betartani.

morgoncok 2009.03.01. 20:21:34

Serdülőként nekem is volt időszakom, amikor úgy éreztem, hogy mindent képes lennék megtenni azért, hogy eltöröljem a cölibátust!:)Sokszor egy kedves, önzetlen mondat, egy szivmelengető mosoly vagy ölelés, amikor az embernek arra igazán szüksége van ...:)és máris szüfrazsett lesz belőle és harcolni akar!
De amikor felnövünk, és megéredünk dolgokra, helyzetekre, emberekre, arra, hogy megértsük a miérteket, akkor rájössz, hogy igenis jó az cölibátus! Ha problémám van, bármikor hozzáfordulhatok egy kedves szóért, mosolyért,és nem lesz ott a felesége,aki féltékenykedjen,mert az ő jegyese ISten, aki látja, hogy igazából mi is történik. A hivekért élni is iszonyúan értékes és kimeritő lehet. A családban általában csak 3-4 felé húznak. De egy közösségben...?!:)

Érezted már úgy valaha, amikor találkoztál egy teljesen idegen emberrel, hogy dolgod van Vele? Hogy nem tudod mi és miért, de érzed?

süti beállítások módosítása