Ennyi baromságot egy rakáson még nem olvastam soha, egyetlen cikkben sem papokról. Ebben a cikkben Tomka Miklóst kérdezi Tóth-Szenesi Attila az utóbbi idők papokkal kapcsolatos botrányairól (amikről én is írtam). Tomka is sok hülyeséget mond, de azt hiszem, főleg a cikkíró értett félre sok mindent.
Először is tévedés, hogy a papokat 2-3-4 évente továbbhelyezik. Ez maximum a káplánokra vonatkozik, akiknél tényleg fontos, hogy több plébániát, közösséget is megismerjenek, mielőtt önállóak lesznek. Ha plébánosnak neveznek ki valakit, annak 2-3 év csak arra elég, hogy bedolgozza magát a plébániába, kiépítse a kapcsolatait, megszervezze a közösségeket. 2-3 év után esetleg elkéri magát, ha nem megy neki ott a munka. Inkább 5-10 évről kell beszélni, de ez átlag, ha valakinek jól megy a munka, 10 év a minimum.
Félreértés lehet, miszerint a papok a hétvégén hitoktatnak, temetnek. A vasárnapjuk valóban rámegy a misékre, gyóntatásra, esetleg vidéki papok szombat délelőtt tartanak hittanórát a városban tanuló kollégisták számára, az esküvők (nyáron) tényleg inkább szombat du. vannak, de ez minden. A temetések, hitoktatás, irodaidő, beteglátogatás és minden egyéb munka mind hétköznap van.
Nem tudom, honnan veszi Tomka, hogy mostanában több papot szentelnek, mint ahányan meghalnak. Hirtelen nem tudok statisztikai adatokkal szolgálni, de gondolomra is többszöröse az évente meghaló papok száma az újonnan szentelteknek.
A protestáns lelkészek és papok "nyitottsága" a világ felé véleményem szerint nem a családos/"magányos" életmód közötti különbségben van, hanem abban, hogy a lelkész a közössége alkalmazottja, a pap pedig vezetője. A lelkésznek mindenképpen a hívei kedvében kell járnia, különben elbocsátják és keresnek egy hozzájuk kedvesebb lelkészt. A pap független tőlük, ezért nem kell senki kegyét keresnie. Ettől függetlenül sok pap személyisége nagyon nyitott, közvetlen: van, aki a mise végén kirohan a templom elé és minden hívővel még miseruhában kezet fog. (És minden más területen is ugyanilyen közvetlen.) Tapasztalatom szerint minden plébánián vannak olyan hívek, családok, akik keresik a papjuk társaságát, rendszeresen meghívják ebédre, vagy meglátogatják őket, közös programokat szerveznek vele. Ha egy pap él ezekkel a lehetőségekkel, annyi alkalma lesz a társas kapcsolatokra, hogy nem is tud minden lehetőséggel élni (munkája miatt, ami szintén az emberekkel való foglalkozás).
A papok fizetéséről, muhaha, Tomka nagyon szerényen írt. Lehet, hogy nem akarta elmondani az igazságot (hazudni csúnya dolog), de akkor legalább ne mondott volna semmit. Én se árulom el, mennyit keresek:-) (Mondjuk, nagyon vad elképzelése se legyen senkinek, tisztes középvezetői bérünk van.)
A papok képzése 6 évig tart és nem kollégiumban történik, hanem szemináriumban. Nincs lelki gondozó (az a kórházban van), hanem lelki igazgató (spirituális). Nincs osztályfőnök (az az általános és középiskolákban van), ellenben van prefektus, aki fegyelmi és tanulmányi elöljáró. Végül van rektor is, aki az egész intézmény vezetője. Mindhárman a szemináriumban laknak, így állandóan együtt vannak a kispapokkal. A következő mondatot egyszerűen nem is értem: "Előfordul, hogy a papként végzett diákot éretlennek találják még a hivatására. Ilyenkor elküldik világot látni, és érzékeltetik vele, akkor sem sértődnek meg, ha megnősül." Mit ért a cikkíró diák alatt? Ha a szemináriumba jelentkező diákot, akkor nem lehet pap. Ha pap, nem küldhetik el "világot látni", meg "megnősülni".
Megdöbbentő, hogy az Indexnél egyetlen hívő katolikus újságíró sincs, aki egyáltalán megértené, amit mondanak neki a katolikus dolgokról és azt úgy írná le, hogy ne tépje a haját mindaz, aki ismeri. Ennél még rosszabb, hogy akik olvassák, azok nagy része sincs tisztában a dolgainkkal és egy-egy ilyen cikk még nagyobb zavart csinál a fejükben.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
szomba 2008.11.22. 23:35:08
Mikrobi 2008.11.23. 12:39:03
szomba 2008.11.29. 13:06:55
egyszerűen csak kíváncsi vagyok, érdekel. még mindig nem teljesen világos, h az "igen" mire vonatkozott: arra, h igen, nincs teológiai akadálya, vagy hogy, de igen, van... bocs, ha értetlen lennék :)
egyébként hogy alakult ki a cölibátus a katolikus egyházban? kinek a nevéhez köthető, mikor és miért fogadták el és tartja magát ma is?
ha nincs kedved erről írni, hol tudnék ennek a témának utánaolvasni?
érdekem ugyan nem fűződik ezzel kapcsolatban semmihez, csak szeretném világosabban látni az okait egy számomra nem igazán természetes jelenségnek...
Mikrobi 2008.11.29. 13:37:16
Az, hogy teológiai akadálya nincs a cölibátus eltörlésének, még nem azt jelenti, hogy teológiailag hülyeség és természetellenes. Ajánlott olvasmány: Fila Lajos: A szüzesség értelme
szomba 2008.11.29. 17:30:04
A második bekezdéssel kapcsolatban: hogy hülyeség nem írtam, biztos vannak előnyei (de szerintem hátrányai is, erre utaltam azzal, hogy számomra nem tűnik természetes dolognak - ez csak privát vélemény.) a könyvajánlót köszönöm!
Mikrobi 2008.11.29. 17:46:40
A IV. századot azért szokták emlegetni, mert 306-ban volt az elvirai zsinat, ami először előírta. Mégpedig azért, mert ekkor már volt, aki nem tartotta be, ami korábban természetes volt. Tehát nem a "nagy szabadság"-ot szüntették meg.
Mindennek vannak előnyei és hátrányai is. Valamit valamiért...
Ami a cölibátus jövőjét illeti, bízzuk azokra, akiket érint. Mindig furcsa, amikor kívülről próbálják azokba belebeszélni, akik élik, hogy természetellenes az életformájuk.
szomba 2009.02.11. 18:24:09
kisebb ellentmondást vélek felfedezni:
"306-ban volt az elvirai zsinat, ami először előírta. Mégpedig azért, mert ekkor már volt, aki nem tartotta be, ami korábban természetes volt."
és:
"Mindig furcsa, amikor kívülről próbálják azokba belebeszélni, akik élik, hogy természetellenes az életformájuk. "
ha olyan természetes, akkor miért kell(ett) kötelezővé tenni?
ráadásul, ezek szerint, a 3.sz.végén-4.sz elején épphogy a benne élők kezdték el nem betartani.
morgoncok 2009.03.01. 20:21:34
De amikor felnövünk, és megéredünk dolgokra, helyzetekre, emberekre, arra, hogy megértsük a miérteket, akkor rájössz, hogy igenis jó az cölibátus! Ha problémám van, bármikor hozzáfordulhatok egy kedves szóért, mosolyért,és nem lesz ott a felesége,aki féltékenykedjen,mert az ő jegyese ISten, aki látja, hogy igazából mi is történik. A hivekért élni is iszonyúan értékes és kimeritő lehet. A családban általában csak 3-4 felé húznak. De egy közösségben...?!:)
Érezted már úgy valaha, amikor találkoztál egy teljesen idegen emberrel, hogy dolgod van Vele? Hogy nem tudod mi és miért, de érzed?